اهمیت سرویس و نگهداری آسانسور

بهترین روش سرویس و نگهداری آسانسور

 

 

 

 

با توجه به کاربرد آسانسور که به عنوان وسیله ­ای برای جابجایی عمودی مورد استفاده قرار می­ گیرد، اهمیت سرویس و نگهداری آسانسور بیشتر احساس می­ شود. چون طول کمترین مسیر جابجایی آسانسور در ساختمان­های معمولی حدود ۲۰ متر و در برج­ها حتی تا ۶۰ متر و بالاتر می­ رسد. و هر اتفاقی در این ارتفاع می­ تواند جبران­ ناپذیر باشد. ضمن این­که توجه به رفاه اجتماعی باعث می ­گردد که ما مقدماتی را فراهم کنیم تا کاربران آسانسور با کمترین استرس و بالاترین ایمنی از آن استفاده کنند.

انواع سیستمهای نگهداری و تعمیرات:

  •  نگهداری و تعمیرات مبتنی بر شکست ( Breakdown Maintenance )
  •  نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه ( Preventive Maintenance ( PM
  •  نگهداری و تعمیرات پیشگویانه ( مراقبت وضعیت ) ( PDM Predictive Maintenance)
  •  نگهداری و تعمیرات اصلاحی ( Corrective Maintenance )
  •  نگهداری و تعمیرات بهره ور جامع ( Productive Maintenance TPM (Total
  •  نگهداری و تعمیرات ناب ( Lean Maintenance )
  •  نگهداری و تعمیرات دوره ای ( Shut Down Periodic maintenance)
  •  نگهداری و تعمیرات بر پایه قابلیت اطمینان Reliability Centered Maintenance-RCM
  •  سیستمهای نت واکنش سریع یا Quick Response Maintenance- QRM

لازم به توضیح می­ باشد در این مطلب به شرح تمام موارد مذکور نمی­ پردازیم. و فقط دو مورد اول را شرح می­دهیم.

نگهداری و تعمیرات مبتنی بر شکست ( Breakdown Maintenance )

نگهداری و تعمیرات مبتنی بر شکست ( تعمیر بعد از خرابی ) بر این فرضیه بنا شده که تا قطعه ای شکسته و یا معیوب نشده باشد آن را تعویض و تعمیر نکنند . یعنی در واقع از تجهیز تا زمانی که به مرحله شکست یا خرابی نرسیده است بهره برداری می شود و در موقع خرابی نسبت به تعمیر آن اقدام می گردد. و در ایران عنوان EM ( Emergency Maintenance ) برای این روش مورد استفاده قرار میگیرد.

معایب نگهداری و تعمیرات مبتنی بر شکست ( Breakdown Maintenance )

در این روش به­ دلیل خرابی­های ناگهانی مدت زمان تعمیر افزایش می­ یابد.

قطعات معیوب به دیگر قطعات آسیب می­ رسانند.

هزینه تعمیر هم بالاتر می­ رود.

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه ( Preventive Maintenance ( PM

به فعالیتها که بطور تناوبی و بر حسب دوره های تعریف شده انجام می گیرند و سبب تاخیر و کم شدن تعمیرات و شکستهای ناگهانی و بدون برنامه می گردند PM گفته می شود . و به طور کلی می توان گفت که ” نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه عبارتست از یک روش سیستماتیک برنامه ریزی و زمانبندی شده جهت انجام کارهای نگهداری مورد نیاز برطبق برنامه تنظیمی با هدف جلوگیری از فرسایش غیر عادی اجزا ماشین و کاهش توقفات اضطراری ماشین­ آلات . نت پیشگیرانه براساس تناوب اجرای فعالیتها برنامه ریزی و اجرا گردیده و به همین دلیل عبارت  Time Based Maintenanceنیز به این دسته از فعالیتها اطلاق می گردد .

فواید نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه ( Preventive Maintenance ( PM

به دلیل نگهداری برنامه ­ریزی شده از روی چک لیست­های سرویس و نگهداری تعداد خرابی­های ناگهانی کاسته می­ شود. و آسانسور همیشه در حال سرویس­ دهی به کاربران می­ باشد.

هزینه نگهداری آسانسور در بلند مدت کاسته می­ شود.

استهلاک قطعات به دلیل آچارکشی، روغنکاری و نظافت منظم کاسته می­ شود.

بهترین روش سرویس و نگهداری آسانسور چیست؟

با توجه به مطالب گفته شده بهترین روش با توجه به امکانات شرکت­های ایرانی ( نیروی انسانی، تجهیزات و … )، نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه  PM می­ باشد.