عیوب سیم بکسل آسانسور

سیم بکسل آسانسور

در سرویس و نگهداری، سیم بکسل آسانسور باید از نظر ظاهری به طور کامل کنترل شده و مورد بازبینی قرار گیرند. در صورتی که میزان خوردگی، فرسایش و یا پارگی رشته های سیم بکسل زیاد باشد باید حتمأ نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

از عوامل موثر بر فرسایش سیم بکسل آسانسور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فلکه کششی و هرزگرد
  • ساختار و جنس
  • روش تعلیق
  • ارتفاع مسیر حرکت
  • میزان بار و اختلاف بین نیرو های کششی در سیم بکسل ها و در دو طرف فلکه موتور
  • میزان شتاب هنگام افزایش و کاهش سرعت کابین
  • میزان سرعت و ارتعاش سیم بکسل های فولادی
  • روغن کاری
  • انبارداری، نگهداری و نصب
  • محیط کار و عملکرد آسانسور

انواع معایبی که در سیم بکسل آسانسور ایجاد می شود عبارت اند از:

  • ساییدگی ( Abrasion )
  • کشیدگی ( Rope Stretch )
  • کاهش قطر سیم بکسل ( Reduction in Rope Diameter )
  • خوردگی (Corrosion )
  • پیچ خوردگی ( Kink )
  • حالت قفسی شکل ( Bird Caging )
  • شرایط موضعی ( Localized Condition )
  • هسته بیرون زده (Protruding Core )
  • شکستگی ناشی از خستگی (Fatigue Fracture )

در این مطلب دو مورد از معایب سیم بکسل را توضیح می دهیم و باقی موارد را در مطلب بعدی توضیح خواهیم داد.

  1. ساییدگی ( Abrasion )

این نوع آسیب سیم بکسل ناشی از ساییدگی مکانیکی مواد تشکیل دهنده ی سیم بکسل است. برای جلوگیری از این نوع آسیب مکانیکی باید از برنامه ی منظم روغن کاری استفاده کرد. عبور سیم بکسل از روی فلکه کششی و هرزگرد باعث ساییدگی سیم بکسل می شود. معمولا اگر قطر مفتول های بیرونی در اثر ساییدگی یک سوم قطر اولیه آن شود، شکستگی ناشی از خستگی رخ می دهد و باید سیم بکسل با سیم بکسل جدید جایگزین شود. به یاد داشته باشید که آسیب مکانیکی با آسیب پلاستیکی تفاوت دارد. در آسیب پلاستیکی تغییر شکل و جابجایی ماده روی می دهد بدون اینکه ماده ای از بین برود در صورتی که در آسیب های ساییدگی تغییر و جابه جایی با از بین رفتن مواد تشکیل دهنده همراه است.

  1. کشیدگی ( Rope Stretch )

سیم بکسل در اثر کشش طولی بیش از حد به صورت موجی در آمده که باعث خوردگی و ایجاد صدا و ارتعاشات در آن می شود.

در صورتی که میزان کشش سیم بکسل بیش از حد توصیه شده ی استاندارد باشد سیم بکسل باید تعویض شود.

میزان کشیدگی با توجه به جداول و فرمول های خاصی مشخص می شود که حدودأ ۵/۵ تا ۶ برابر قطر مجاز می باشد. (۵/۰ تا ۱ درصد طول اولیه) سه نوع کشیدگی قابل ذکر است.

کشیدگی اولیه یا ساختاری: در شروع به کار گیری سیم بکسل روی می دهد.

کشیدگی مرحله دوم ( کشیدگی مختصر): در یک دوره زمانی طولانی که شامل بیشترین دوره عمر سیم بکسل است، روی می دهد.

کشیدگی نهایی: در این ناحیه، کشیدگی افزایش یافته و به علت وجود نیرو های مخرب، سیم بکسل باید هرچه زودتر تعویض شود.

حتما نگاهی به این مقالات بیندازید