معرفی انواع سیم بکسل

سیم بکسل، کابین و وزنه تعادل را در چاه آسانسور به صورت معلق نگه می دارد. جابجایی آن بر اثر نیروی کششی که توسط موتور ایجاد می شود، تامین می گردد. سیم بکسل از یک سری رشته (wire) تشکیل شده است که جنس آنها معمولا از نوع St-37 می باشد. از تابیدن رشته ها به همدیگر استراند (Strand) تشکیل می شود. سپس تعدادی استراند به دور یک هسته که معمولا از جنس کنف است است پیچیده شده و سیم بکسل را به وجود می آورند. به کار بردن کنف به خاطر این است که باعث انعطاف و روغن کاری می شود. البته این کنف هیچ نیرویی را تحمل نمی کند.

سیم بکسل

در آسانسورها معمولا از نوع 8*19 استفاده می شود. یعنی این که   سیم بکسل دارای 8 عدد استراند می باشد که هر کدام از آن ها دارای 19 رشته می باشند.

انواع بافت

نحوه پیچیدن رشته دور استراند بسیار مهم است. اگر جهت پیچیدن رشته به دور تک رشته خود خلاف جهت پیچیدن استراند به دور هسته باشد به این حالت Regular یا Ordinary می گویند؛ ولی اگر پیچیدن در جهت هم باشد به آن Lang’s گفته می شود. در آسانسور از نوع اول استفاده می شود.( برای جلوگیری از باز شدن استراندها از حول هسته در زمان تابیده شدن سیم بکسل، درون شیار قرقره )

برای شناسایی نوع سیم بکسل ها از طریق چشمی، اگر رشته در جهت محور طولی سیم بکسل باشد از نوع Ordinary است و اگر عمود بر محور طولی باشد از نوع Lang’s می باشد.

سیم بکسل

انواع هسته

مغزی سیم بکسل ها از جنس کنف یا  فولاد می باشد. البته کنف می تواند مصنوعی یا طبیعی باشد.اگرچه هنوز استفاده از کنف طبیعی متداول است، الیاف مصنوعی نظیر پلی پروپیلین بطور روز افزون بعنوان مغزی سیم بکسل مورد استفاده قرار می گیرند.

لازم بذکر است که از مغزی فولادی موقعی استفاده می شود که نیروی کشش و استحکام طناب بیشتر از عوامل دیگر مورد نظر باشد. در حالیکه در مورد مغزی الیافی قابلیت انعطاف طناب نسبت به نیروی کشش آن اهمیت بیشتری دارد.

0 0 رای ها
Article Rating
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x