معرفی

گاورنر آسانسور وسیله ای برای کنترل حرکت کابین می باشد.اگر آسانسور بیش از اندازه سریع حرکت کند، ترمز ایمنی توسط این قطعه به کار می افتد. اغلب، سیستم گاورنر در نزدیکی فلکه کشش، جایی در بالای چاه آسانسور نصب می شود. سیم بکسل آن دور دو فلکه ( یکی بالای چاه و یکی پایین چاه ) کشیده شده و به کابین وصل شده است و با کابین بالا و پایین می رود؛ پس اگر سرعت کابین زیاد شود سرعت آن هم زیاد می شود.

گاورنر به دو بازوی بازشونده قلاب مانند ( بازوهای فلزی سنگین) تجهیز شده که به محیط فلکه پین شده اند. نصب این بازوها به صورتی است که آزادانه می توانند به پیش و پس گاورنر تاب بخورند گرچه در بیشتر مواقع با یک فنر تحت فشار، نگه داشته شده اند.

نمایی از یک گاورنر

governor

وقتی گاورنر شروع به دوران می کند، نیروی گریزاز مرکز، بازوها را در خلاف جهت نیروی فشار فنر به بیرون می راند. اگر سرعت سقوط کابین زیاد شود نیروی گریز از مرکز به اندازه ای می شود که بازوها را به لبه بیرونی آن می رساند. سر قلاب دار بازوها در حین چرخش به دندانه های سیلندری که دور فلکه را گرفته گیر می افتد و گاورنر را متوقف می کند.

سیم بکسل آن از طریق یک بازوی فعال کننده به اهرم توقف کابین متصل است. وقتی سیم بکسل گاورنر آزادانه حرکت کند اهرم های توقف کابین با کمک فنر در جای خود نسبت به کابین ثابت می مانند اما وقتی فلکه آن قفل شود سیم بکسل بازوی فعال کننده را باز می کند تا عمل کند. این حرکت، اهرم توقف را جابجا می کند که باعث فعال شدن ترمزها می شود.

در این نوع طراحی، اهرم توقف، ترمز گوه ای شکل را می کشد و آن را در محل راهنمای گوه قرار می دهد. وقتی گوه به بالا حرکت کند به سطح گوه ای شکل ریل راهنما فشار می آورد و به تدریج کابین را متوقف می سازد.

حتما نگاهی به این مقالات بیندازید