کفشک آسانسور

کابین آسانسور که وظیفه جابجایی مسافران را دارد با توجه به طراحی آسانسور روی ریل های صلبی در حرکت می باشد. مکانیزم حرکت وزنه تعادل نیز کاملا به این صورت می باشد. قطعه ای که این امکان را فراهم می کند تا کابین و وزنه تعادل روی ریل بلغزند، کفشک آسانسور می باشد.

انواع کفشک

کفشک ها در دو نوع لغزشی و غلطکی وجود دارند. در شکل زیر می توانید نمونه ای از هر کدام را ببینید.

کفشک آسانسورکفشک آسانسورکفشک آسانسور

کفشک ها علاوه بر وظیفه اصلی خود که در سیستم دارند، می توانند در ایجاد کیفیت بالای حرکتی آسانسور نقش بزرگی داشته باشند. با توجه به طول مسیر حرکت کابین آسانسور، در نصب آسانسور، از شاخه های ریل در امتداد هم استفاده می شود. نقاط اتصال ریل ها، نقاطی هستند که ارتعاشاتی در کابین ایجاد می کنند.فنری که در کفشک وجود دارد این ارتعاش را مستهلک می کند.پس تنظیم فنر کفشک در نصب آسانسور و در دوره های سرویس و نگهداری آسانسور از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یک تکنسین حرفه ای دقیقا می داند فنر کفشک را چطور تنظیم کند که نه فشار زیاد باعث ایجاد اصطکاک بالا و در نتیجه تحمیل بار به موتور آسانسور شود و نه فشار آنقدر کم باشد که ارتعاشات به کابین منتقل شود.

البته در کفشک های لغزشی، جنس لنتی که در فاصله بین بدنه اصلی کفشک و ریل قرار می گیرد نیز دارای اهمیت می باشد.

برای افزایش طول عمر کفشک ها علاوه بر تنظیم بودن آنها که از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد، روغنکاری مرتب ریل ها و تمیز بودن ریل نقش دارد.

تعداد کفشک ها

معمولا در آسانسورها از 4 کفشک برای کابین و 4 کفشک برای کادر وزنه استفاده می شود.در هر سمت 2عدد نصب می شود.(یکی بالا و یکی پایین)

حتما نگاهی به این مقالات بیندازید

No ratings yet.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید.