چیدمان پله‌برقی به صورت تکی

چیدمان پله‌برقی به صورت تکی از معمول‌ترین روش‌‌های جابجایی مسافرین بین چند سطح غیر هم‌طراز و متفاوت می‌باشد. در این روش مسافرین باید برای رسیدن به پله بعدی مسیر کوتاهی را پیاده طی کنند. این مسیر کوتاه می‌تواند در فروشگاه باعث افزایش انگیزه خریدار و فروش بیشتر گردد. این نوع آرایش بیشتر برای مکان‌هایی که جریان حرکت افراد به یک سمت باشد و جهت مخالف حرکت افراد در سمت دیگری از محل ساختمان باشد، مناسب است. برای مثال در مرکز تجاری و فروشگاه‌ها حرکت مسافرین به سمت بالا توسط پله‌برقی در طول ساختمان دچار وقفه می‌شود. روی هم رفته زمان حرکت برای رسیدن به طبقات بالاتر افزایش می‌یابد و احتمال نارضایتی مسافران را سبب می‌گردد. بدین منظور عموماً فروشگاه‌ها بیش از هفت طبقه ساخته نمی‌شوند.

 چیدمان پله‌برقی تکی

 

چیدمان پله برقی به صورت ضربدری

این روش با چیدن متوالی پله‌های برقی به مسافرین این امکان را می‌دهد تا حرکت سریع‌تری را بین دو طبقه یا  بیشتر داشته باشند. این وضعیت برای ساختمان‌های اداری، اماکن پر تردد و خدماتی مناسب است. و حرکت مسافرین به صورت ممتد و مداوم صورت می‌گیرد.

چیدمان پله‌برقی ضربدری

طراحی پله برقی به صورت متقاطع مضاعف در فروشگاه‌های بزرگ متداول‌تر است زیرا موجب حرکت مسافرین در دو جهت می‌شود.

چیدمان پله‌برقی متقاطع مضاعف

چیدمان پله‌برقی به شکل موازی

در صورتی که طراحی ساختمان اجازه دهد و فضای پاگرد کافی بین پله‌های برقی در دو طبقه متوالی موجود باشد، این نوع چیدمان پله‌برقی به‌صورت ممتد سریع‌ترین زمان برای رسیدن به طبقات بالاتر را دارا است. معمولاً در ساختمان‌هایی که طول آنها زیاد باشد از این روش استفاده می‌گردد.

اصولاً، با توجه به تراکم مسافرین محل پله‌برقی باید به‌ گونه‌ای در ساختمان تعیین شود که دسترسی مسافرین به پله‌برقی تسهیل گردد. معمولاً در مراکز تجاری و ساختمان‌های اداری از این نوع چیدمان پله‌برقی استفاده می‌شود. حداکثر فاصله پله‌های برقی از یکدیگر و یا از ورودی ساختمان 50 متر می‌باشد.

Parallel alignment

در فروشگاه‌ها موقعیت پله‌برقی بستگی به جریان تردد مشتریان و محل صندوق پرداخت پول دارد. معمولاً در فروشگاه‌ها محل نصب پله‌برقی با جایگاه صندوق پرداخت پول فاصله زیادی دارد، که این موضوع باید توسط طراح معمار یا مشاور نصاب پله‌برقی و دکوراسیون داخلی مد نظر قرار گیرد.

 

0 0 رای ها
Article Rating
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x