آشنایی با پله‌برقی

پله‌برقی به طور مداوم در حال حرکت است. بخش‌هایی از آن در حرکت افقی و بخش‌هایی از آن در حال حرکت عمودی هستند. این دستگاه باید در مسیر جریان تردد مسافرین ساختمان قرار گیرد. لذا ظرفیت جابجایی مسافرین بستگی به عوامل زیر دارد :

1- موقعیت پله‌برقی

2-آشنایی مسافرین با سرویس‌دهی پله‌برقی به طبقات مورد نظرشان

3-هدایت سریع و راحت مسافرین در مسیر حرکت به سوی پله‌برقی

با توجه به نیاز ترافیکی ساختمان و تردد افراد، می‌توان آرایش‌های موازی، ممتد، دو طرفه، ضربدری و سریع‌السیر بکار برد.

در مکان‌هایی مانند سینما یا مراکز تجمع که دسترسی سریع به طبقات حائز اهمیت است از آرایش ممتد استفاده می‌شود و در فروشگاه‌ها و مجتمع‌های تجاری آرایش ضربدری بکار می‌رود.

 

 

 

 

 

چند نکته

آرایش پله‌برقی در مقایسه با آسانسورها می‌تواند عاملی جهت جذب مسافرین محسوب گردد. زمان انتظار مسافرین در پله‌برقی از نظر تئوری در حد صفر است ولی مقدار آن حداکثر تا 10 ثانیه قابل قبول می‌باشد. با بکارگیری پله‌برقی سریع‌السیر در طراحی ساختمانی که به تعداد محدودی از طبقات آن سرویس می‌دهد، حتی مسافرین ساختمانی با 20 طبقه را نیز می‌توان در کوتاه‌ترین زمان جابجا کرد.

به طور معمول با طراحی پله‌برقی مسافرین را می‌توان حداکثر تا 7 طبقه به طور متوالی و ممتد از یک طبقه به طبقه بالاتر جابجا کرد و در غیر این صورت باید برای بعضی از طبقات از پله‌برقی سریع‌السیر استفاده نمود.

اصولاً برای حمل بار و یا اشخاصی که توانایی استفاده از این دستگاه را ندارند، مانند معلولین با ویلچر در کنار پله‌برقی، آسانسور طراحی می‌گردد. یکی از کاربری‌های آسانسور جابجایی گاری دستی حمل بار است. روش‌های دیگری که می‌توان نام برد وسیله حمل گاری دستی در کنار پله‌برقی می‌باشد.

گاری دستی بار

 

 

 

 

 

شکل بالا یک طرح از این وسیله در کنار پله‌های برقی را نشان می‌دهد. همواره سرعت حامل گاری‌های دستی بار، کمتر از سرعت پله‌برقی است و در این فاصله مسافر سریع‌تر به انتهای مسیر رسیده و بار خود را تحویل می‌گیرد. البته این وسیله فضای بیشتری را اشغال کرده و قیمت تمام شده را افزایش می‌دهد از طرفی باعث افزایش ایمنی مسافرین می‌گردد.

تفاوت حامل گاری دستی با رمپ

در بسیاری مکان‌ها از جمله فروشگاه‌ها و مراکز خرید جهت حمل بار، رمپ بسیار پر کاربرد است. ترددکنندگان با وسایل و بارشان می‌توانند با سهولت جابجا شوند. اما این مورد به معنای بی‌کاربرد بودن یا منسوخ شدن حامل‌های گاری دستی نیست.

به گفته مدیرعامل شرکت پیروز پرواز، حامل‌های گاری دستی هیچ منافاتی با رمپ ندارد. چه بسا در کشورهای پیشرفته برای راحتی مسافرین در مکان‌هایی که  فضای آن محدود و شیب آن زیاد است از حامل‌های بار در کنار پله برقی استفاده می‌شود. در این مکان‌ها به دلیل شیب زیاد امکان جابجایی با رمپ وجود ندارد. قابل ذکر است که کاربرد استفاده از حامل بار در کنار پله برقی در کشورهای پیشرفته روزبروز بیشتر و گسترده‌تر می‌شود.

منبع: کتاب راهنمای جامع آسانسور و پله برقی

 

4 1 رای
Article Rating
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x