آهن کشی آسانسور

یکی از مقدماتی ترین عملیات اجرایی در نصب آسانسور، آهن کشی آسانسور یا استراکچر (سازه) است.

وظیفه استراکچر تحمل نیروهای وارده از طرف آسانسور می باشد.نیروهای وارده در حالت کلی به دو گروه نیروهای استاتیکی و نیروهای دینامیکی تقسیم بندی می شوند.

آهن کشی آسانسور

نکات مهم در آهن کشی

نقشه آهن کشی

اگر نصب آسانسور بر اساس طراحی انجام شود، در آغاز پروژه، نتیجه کاملا قابل تصور می باشد و مراحل کار از قبل مشخص می باشد. در این روش طراح از قبل محدودیتها را شناسایی کرده و راه حل آنها را از قبل پیش بینی کرده است. مثلا در مواردی شاید با انتخاب ستونی با مقطع کوچکتر بجای ستونی با مقطع بزرگتر در ستون های استراکچر امکان نصب درب عریض تر را فراهم کرد.

شاقول ریزی چاه آسانسور

دقت درشاقول ریزی یکی از مهمترین موارد در آهن کشی آسانسور می باشد. چون سیم های شاقول، مبنای اجرای آهن کشی می باشند. البته شاقول ریزی روش های متفاوتی دارد که در آینده به آن خواهیم پرداخت.

محل قرارگیری پلیت ها

البته پلیت گذاری بیشتر در ساختمان هایی با اسکلت بتونی مطرح می باشد و در اسکلت های فلزی از اتصالات فلزی استفاده می شود.

بهترین شکل پلیت گذاری، پلیت گذاری به صورت افقی در چهار گوشه چاه می باشد. چون نیروها بهتر مهار می شوند ضمن اینکه کار برای اکیپ نصب هم راحت تر خواهد بود.

سایز آهن آلات (ستون ها، کلاف ها، پلیت ها و….)

محاسبات آهن آلات استراکچر توسط طراح آسانسور انجام می شود.طراح با توجه به شرایط پروژه، نوع، سایز و مقدار آهن آلات را مشخص می کند.

محل جوشکاری در نقاط اتصال

محل جوش در نقاط اتصال با توجه به جهات نیروهای وارده انتخاب می شود. در برخی از موارد که افراد غیرمتخصص مبادرات به نصب آهن کشی می کنند بدون توجه به این موارد اقدام به جوشکاری می کنند که شاید در حالت طبیعی مشکلی پیش نیاید ولی در موارد خاص (مثل زمان پاراشوت یا زلزله و …)حوادث جبران ناپذیری اتفاق می افتد.

نحوه جوشکاری از نظر کیفیت جوشکاری

در اجرای آهن کشی به دلیل وجود جوش های سربالا استفاده از جوشکار ماهر اهمیت  فوق العاده ای دارد. البته برای اطمینان از جوش ها می توان تست جوش هم انجام داد.

3.1 12 رای ها
Article Rating
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x