وظایف ریل آسانسور چیست؟

۱- اولین وظیفه ریل آسانسور هدایت کابین و وزنه‌های تعادل در هنگام حرکت عمودی و جلوگیری از حرکات افقی کابین و کادر وزنه و برخورد آنها با دیواره‌های شفت ‌‌می‌‌‌باشد.

۲- دو‌‌مین وظیفه ریل‌های آسانسور جلوگیری از نوسانات کابین به علت نیرو‌های خارج از مرکز در اثر جابه جایی نفرات یا بار داخل کابین آسانسور است

۳- سو‌‌مین وظیفه ریل‌های آسانسور توقف و نگه داشتن کابین در هنگام عملکرد مکانیزم ایمنی است. (ریل‌ها در هنگام عملکرد ترمز ایمنی (پاراشوت) مانند دیسک‌های چرخ در خودرو عمل ‌‌می‌‌کنند و فک‌های ترمز، کابین را به ریل قفل ‌‌می‌‌‌کنند.

در نتیجه ریل آسانسور باید توان و استحکام لازم را داشته و تحمل نیرو‌های ناشی از عملکرد ترمز ایمنی و همچنین انحناء و پیچش‌های ناشی از بار نامتعادل داخل کابین را داشته باشد.

ریل‌های آسانسور باید به گونه ای به سازه آسانسور متصل شوند که اثرات نا مطلوب ناشی از نشست ساختمان یا انقباض بتن به صورت خودکار یا با تنظیم ساده ای قابل اصلاح باشند.

بیشترین ریل‌هایی که در ایران مصرف ‌‌‌می‌شوند و از جمله ریل‌های هستند که این شرکت عرضه ‌‌می‌‌‌کند: ریل ساورای اسپانیا- ریل‌ مونته‌فرو ایتالیا – ریل مونته فرو چین – ریل‌ چیلیک ترک و … ‌‌می‌‌‌باشند. محصولات ریل شرکت ‍پیروز پرواز رو می‌توانید در قسمت انواع محصولات ریل آسانسور مشاهده بفرمایید

ریل آسانسور

در نصب ریل آسانسور به چه نکاتی باید توجه کرد؟

نصب درست ریل آسانسور حتی از جنس آلیاژ آنها نیز در حرکت کابین و کادر وزنه‌ها مهم تر است. ریل‌های راهنما، متعلقات و اتصالات آن‌‌ها باید در مقابل بارها و نیروهایی که به آنها وارد ‌‌‌می‌آید به اندازه کافی مقاوم باشند تا از کارکردن ایمن آسانسور اط‌‌مینان حاصل شود.

(توصیه ‌‌‌می‌شود متناسب با ظرفیت کابین آسانسور، در ساختمان‌های بلند مرتبه (طول مسیر بیش از 40 متر) نیرو‌های ناشی از اصطکاک ریل‌های آسانسور با براکت‌ها ( رابط‌های اتصال ریل‌ها به سازه) در اثر نشست یا انقباض ساختمان نیز، علاوه بر وزن ریل‌‌ها و نیروی پاراشوت، منظور شود.)

فاصله هریک از ریل‌‌ها تا کف چاهک متناسب با سرعت آسانسور و ارتفاع کل ساختمان تعیین ‌‌‌می‌گردد.

توصیه ‌‌‌می‌شود به ازاء هر 10 متر طول ریل، 1 الی 2 ‌‌میلی متر فاصله بین زیر ریل و صفحه کف چاهک باقی بماند. این فاصله به این جهت است که در انبساط ریل‌ها یا نشست ساختمان، ریل‌ها بتوانند در امتداد محور مستقیم خود حرکت کنند و در اصطلاح از وسط شکم ندهند.

انواع ریل از نظر روند تولید

ریل‌های راهنما در اصطلاح به دو صورت نورد سرد و ماشین کاری شده ساخته ‌‌‌می‌شود. البته دقت ماشین‌کاری بسته به سرعت آسانسوری که مخاطب استفاده از این ریل‌ها هستند، متفاوت است. از آنجاییکه مبنای نصب درب‌های طبقات ریل‌های آسانسور هستند، و اگر ناشاقول باشند همواره آسانسور یا خراب خواهد بود و یا اینکه عملکرد خیلی بی کیفیتی و نا ایمنی خواهد داشت. در نتیجه بسیار مهم است که ریل آسانسور در هنگام نصب شاقول شده باشد و فاصله بین آن‌‌ها در طول تراول (مسیر حرکت کابین و متعلقات) ثابت باشد. نصب نا صحیح و یا سطوح خشن در تماس باعث ارتعاش در کابین و یا وزنه تعادل ‌‌‌می‌شود و باعث نیرو‌های دینا‌‌میکی متغیر در طول مسیر حرکت کابین ‌‌می‌‌‌گردد. این نیرو‌‌ها باعث تغییرات در مقاومت اصطکاکی در روی ریل‌‌ها شده و عامل تغییر در بار وارد شده به موتور هستند و همچنین موجب افزایش مصرف برق ‌‌‌می‌گردند.

5 1 رای
Article Rating
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x