بهترین روش سرویس و نگهداری آسانسور

سرویس و نگهداری آسانسور و اهمیت آن

 آسانسور وسیله‌­ای کاربردی است که برای جابجایی عمودی مورد استفاده قرار می­‌گیرد، و مانند هر وسیله نقلیه‌ای (هواپیما، اتومبیل،…) نیاز به سرویس و نگهداری دارد. طول کمترین مسیر جابجایی آسانسورها در ساختمان­‌های معمولی حدود 20 متر و در برج­‌ها به 60 متر و بالاتر می‌رسد. هر اتفاقی در این ارتفاع می­‌تواند جبران­ ناپذیر باشد. این موضوع اهمیت سرویس و نگهداری آسانسور را بیشتر نشان می‌دهد. توجه به رفاه اجتماعی ضروری می‌نماید که کاربران آسانسور با کمترین استرس و بالاترین ایمنی از آن استفاده کنند. برای آشنایی با انواع آسانسور می‌توانید به مطلبی که در این خصوص تهیه شده مراجعه فرمایید.

سرویس و نگهداری آسانسور

انواع سیستم‌های سرویس و نگهداری آسانسور و تعمیرات آن:

  • نگهداري و تعميرات مبتني بر شكست (Breakdown Maintenance)
  • نگهداری و تعميرات پيشگيرانه (Preventive Maintenance (PM
  • نگهداری و تعميرات پيشگويانه (مراقبت وضعيت) (PDM Predictive Maintenance)
  • نگهداری و تعميرات اصلاحی (Corrective Maintenance)
  • نگهداری و تعميرات بهره ور جامع (Productive Maintenance TPM (Total
  • نگهداری و تعميرات ناب (Lean Maintenance)
  • نگهداری و تعميرات دوره ای (Shut Down Periodic maintenance)
  • نگهداری و تعميرات بر پايه قابليت اطمينان Reliability Centered Maintenance-RCM
  • سيستم‌های نت واکنش سريع يا Quick Response Maintenance- QRM

ما در این مقاله به شرح دو مورد اول از سیستم‌های سرویس و نگهداری آسانسور می‌پردازیم

سرویس و نگهداری آسانسور مبتنی بر شکست (Breakdown Maintenance)

نگهداری و تعميرات مبتني بر شكست (تعمير بعد از خرابی) بر اين فرضيه بنا شده كه تا قطعه‌ای شكسته و يا معيوب نشده باشد آن را تعويض و تعمير نكنند. يعني در واقع از تجهيز تا زمانی که به مرحله شکست يا خرابی نرسيده است بهره‌برداری می‌شود و در موقع خرابی نسبت به تعمير آن اقدام می‌گردد. در ایران عنوان (Emergency Maintenance (EM  برای این روش مورد استفاده قرار می‌گيرد.

معایب نگهداری و تعمیرات مبتنی بر شکست (Breakdown Maintenance) 

در این روش به­ دلیل خرابی‌­های ناگهانی، مدت زمان تعمیر افزایش می­‌یابد.

قطعات معیوب به دیگر قطعات آسیب می‌رسانند.

هزینه تعمیر هم بالاتر می‌رود.

سرویس و نگهداری آسانسور

سرویس و نگهداری آسانسور پيشگيرانه  (Preventive Maintenance (PM

به فعاليت‌هایی که بطور تناوبی و بر حسب دوره‌های تعريف شده انجام می‌گيرد و سبب تأخیر، کم شدن تعميرات، شکست‌های ناگهانی و بدون برنامه می‌گردند PM گفته می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت که سرویس و نگهداری آسانسور و تعمیرات پیشگیرانه یک روش سیستماتیک برنامه‌ریزی و زمان‌بندی شده است. این روش کارهای سرویس و نگهداری را برطبق برنامه تنظیمی انجام می‌دهد. هدف این روش جلوگیری از فرسایش غیر عادی اجزای ماشین و کاهش توقف اضطراری آسانسور است. سیستم پیشگیرانه بر اساس تناوب اجرای فعالیت‌ها برنامه‌ریزی و اجرا می‌گردد به همین دلیل عبارت  Time Based Maintenance نیز به این دسته از سرویس‌ها اطلاق می‌گردد.

فواید نگهداری و تعميرات پيشگيرانه  (Preventive Maintenance (PM

نگهداری برنامه ­ریزی شده از روی چک لیست­‌ها، تعداد خرابی­‌های ناگهانی آسانسور را کاهش‌ می‌دهد. این امر سبب می‌شود آسانسور همیشه در حال سرویس­‌دهی به کاربران باشد.

با این روش هزینه نگهداری آسانسور در بلند مدت کاهش می‌یابد. با آچارکشی، روغنکاری و نظافت منظم استهلاک قطعات کم می­‌شود.

سرویس و نگهداری آسانسور

مهم‌ترین فواید این روش:

♦ آگاهی کامل نسبت به وضعیت آسانسور

با استفاده از این مدل تمامی قطعات آسانسور ارزیابی می‌شود و مشخص می شود که در محدوده ایمن کار می‌کنند. مثلا اگر اتفاقی در عملکرد آسانسور بیفتد آیا ترمزها عمل خواهند کرد؟  آیا اگر برق قطع شود افراد در آسانسور محبوس نخواهند شد؟

♦ کاهش هزینه های تعمیرات

در مدل PM قطعات خراب قبل از اینکه به دیگر تجهیزات آسانسور خسارتی وارد کند و منجر به هزینه های اضافی گردد به موقع تعویض می‌شود.

♦ کاهش مدت توقف آسانسور بدلیل خرابی

با پیشگیری و مراقبت‌های به موقع از سیستم آسانسور، شاهد خرابی‌های اساسی و طولانی مدت آسانسور نخواهید بود.

♦ شفاف بودن عملکرد سرویس‌کار آسانسور

زمانی که یک تکنسین با مدل PM کار نگهداری آسانسور را انجام می‌دهد احتمال خطا یا فراموشی وی در مراحل کار به شدت کاهش می‌یابد. همچنین مدیر ساختمان به راحتی می‌تواند بر عملکرد او نظارت داشته باشد.

♦ آگاهی از ایرادات اساسی آسانسور

زمانی که سابقه خرابی‌های آسانسور، در مدل PM موجود باشد، وجود ایرادات تکرار شونده حاکی از ایراد بزرگتر می‌باشد. مثلا تعویض زودهنگام لنت کفشک‌ها خبر از ایراد بزرگتر می‌دهد.

بهترین روش سرویس و نگهداری آسانسور چیست؟

با توجه به مطالب گفته شده بهترین روش با توجه به امکانات شرکت‌­های ایرانی (نیروی انسانی، تجهیزات و …) نگهداری و تعميرات پيشگيرانه  PM می­‌باشد.

توجه!

شرکت فنی مهندسی پیروز پرواز برای سرویس و نگهداری آسانسور از روش PM استفاده می‌کند.

در صورتی که علاقمند هستید آسانسور شما هم توسط کارشناسان این شرکت به روش PM نگهداری شود، با شماره زیر تماس بگیرید.

021-22206066

همکاران ما در بخش پشتیبانی، هماهنگی لازم را برای انجام سرویس و نگهداری انجام خواهند داد. در صورتی که سوالی در مورد چگونگی کار داشته باشید با کمال میل پاسخگوی شما عزیزان خواهیم بود.