نصب و راه اندازی آسانسور یکی از مهمترین مراحل چهارگانه در آسانسورها است. اگر مرحله نصب آسانسور ضعف داشته باشد ما نتیجه ایده آلی نخواهیم داشت. حتی اگر انتخاب قطعات به بهترین شکل انجام شود. در انتهای مطلب به این نکته بیشتر پرداختهایم.
مراحل نصب و راه اندازی آسانسور بطور کل به ترتیب زیر میباشد.
مرحله اول نصب و راه اندازی آسانسور نصب ریل و درب (مکانیکال1)
ریلهای هدایت کابین و کادر وزنه و همچنین دربهای طبقات مطابق نقشه نصب میگردند. موقعیت نصب ریل و دربها توسط طراح آسانسور مشخص میشود. بهترین حالت موقعیت نصب ریل هدایت کابین، مکانی است که مماس بر مرکز صقل کابین باشد. در این حالت کمترین اصطکاک مزاحم که موجب استهلاک شود را خواهیم داشت. و در حین حرکت کمترین صدا ایجاد خواهد شد. مورد مهم در نصب ریلها، دقت بالای شاقول است. همچنین نصب شدن ریلها روی یکدیگر و کاملا موازی بودن آنها با جفت روبروی خود است. حصول این نتایج به کمک ساعت ریلها و شاقولهای لیزری و سیم شاقولها است. کل مسیر شفت بصورت یکپارچه طی میشود و به عنوان مبنای نصب ریل مورد استفاده قرار میگیرد.
دربهای طبقات نیز باید دقیقاً با لحاظ فواصل استاندارد و طراحی در راستای یکدیگر قرار بگیرند. (خطای مجاز در ارتفاع شفت برای ریلها 3 میلی متر در 30 متر و در عرض شفت 1 میلی متر است.)
نکته مهم دیگر رعایت فاصله تکیهگاههای ریل است. تکیهگاهها با مقطع (ضخامت) ریل رابطه مستقیم دارد. فاصله نقاط اتصال ریل به ساختمان (تکیهگاهها) نباید زیاد باشد. زیرا در این صورت امکان خمش (خم شدن) و کمانش (کمانه شدن) ریل وجود دارد. همچنین نباید فاصله کم باشد زیرا فرصت انعطاف از ریل گرفته میشود و روانی حرکت کابین کمتر میشود.
مرحله دوم نصب آسانسور: (مرحله مکانیکال 2)
در این مرحله موتور آسانسور در جای خود مستقر میشود. کابین و متعلقات آن نیز درون شفت، مونتاژ میشوند و در جای خود قرار میگیرند.
سیمبکسلهای کششی متصل میگردند. وزن کابین و دیگر تجهیزات متحرک روی سیمبکسلها قرار میگیرد. (معلق سازی کابین)
نصب ترمز ایمنی و سیستم ایمنی مکانیکی آسانسور در این مرحله از نصب انجام میشود.
مرحله سوم نصب و راه اندازی آسانسور (نصب الکتریکال ) است.
در این مرحله تابلو کنترل آسانسور، شستیهای فرمان و احضار و سایر مدارات الکتریکی و ایمنی متصل میشوند. همچنین سیمکشیهای برق قدرت الکترو موتور به آن متصل شده و آسانسور آماده تست میشود.
موارد حائز اهمیت در این بخش، انتخاب نوع و مقطع سیمهای مصرفی است. دیگر نکات دارای اهمیت موقعیت نصب تابلو فرمان، نحوه صحیح اتصال سیمها به مصرف کنندهها و رعایت نکات مهندسی در مداربندی میباشد.
اکثر حوادث برقگرفتگی یا آتش سوزی به علت سهلانگاری در این مرحله است، که علت آن اتصالی جریان برق است.
پس از انجام این مراحل، تنظیمات نهایی آسانسور انجام میشود و آماده راهاندازی و استفاده عمومی خواهد شد.
البته برخی اجرای استراکچر (سازه آسانسور یا آهنکشی) را نیز جزو مراحل نصب و راه اندازی آسانسور میدانند.
این بخش نیز به عنوان بخش زیرساختی از نظر مقاومت و تأمین فضای مورد نیاز بسیار دارای اهمیت است.
اهمیت نصب و راه اندازی آسانسور توسط متخصص
نصب و راه اندازی آسانسور یک عملیات فوقالعاده حساس و ظریف است. متأسفانه این امر مهم معمولاً کمتر مورد توجه قرار میگیرد. اغلب تصور میشود اگر قطعات خوبی خریداری شود آسانسور با کیفیت و خوبی ایجاد خواهد شد. شاید نقص قطعاتی با کیفیت پایینتر را بتوان با نصب خوب جبران کرد. اما به هیچ وجه با نصب و راه اندازی بد نمیتوان آسانسور خوبی ایجاد نمود. حتی اگر از بهترین تجهیزات هم استفاده شده باشد. آسانسور بد نصب شده عمر کمتری نسبت به آسانسور کارشناسی شده دارد. و دائما برای ساکنان هزینه تعمیر به بار خواهد آورد.
داشتن خلاقیت، نقشههای اجرایی درست و اجرای دقیق آن نقشهها تأثیر زیادی در نتیجه نهایی آسانسور دارند. نحوه جابجایی تجهیزات هنگام نصب بسیار تأثیرگزار است. تحت فشار قرار دادن تجهیزات که معمولاً با اهرم کردن آنها انجام میشود موجب دفرمگی قطعه آسانسور میشود. همه جزئیات هنگام نصب و راه اندازی آسانسور مهم و دارای تأثیر میباشد.
مداربندی اشتباه قسمت الکتریکال، جریان یا ولتاژ اضافه و نادرست به قطعات وارد میکند. این اشتباه سبب میشود مقاومت و طول عمر قطعه به نصف کاهش یابد و یا بطور کامل بسوزد.
مقصر اصلی حوادث آسانسور
نصب و راه اندازی درست را میتوان از کسانی توقع داشت که عملکرد هر تجهیز را میدانند. چگونه نصبی در یک ماشین (آسانسور) باید انجام شود تا بهترین عملکرد و بالاترین طول عمر مفید را داشته باشد. کارشناسان زبده اصول عملکرد قطعات مکانیکی و الکتریکی را آموخته اند و هر روز بر علم خود میافزایند. اکثر حوادثی که در آسانسور اتفاق میافتد به علت بی کیفیتی تجهیزات نیست.این حوادث غالبا در اثر اشتباه تکنیسین غیر حرفهای یا شرکت مسئول نصب و راه اندازی نامعتبر است.
تکنیسینهای نا آزموده هم به خود و هم به مصرف کنندگان، آسیب جانی یا مالی جدی وارد میکنند. و اسباب زحمت برای مالکان ساختمان میشوند. به همین جهت است که نصب و راه اندازی آسانسور دارای اهمیت فراوانی است.
تکنسینهای شرکت پیروز پرواز با میانگین نصب 150 الی 200 دستگاه نصب، آشنایی کامل به روند کار دارند. ضمن این که به اعتقاد ما حتی بهترین گروه نصب هم احتمال خطا دارد. برای پوشش این موضوع شرکت با راه اندازی واحد QC هر مرحله از کار را از روی لیستهای از قبل آماده شده کنترل میکند.
در این روش هیچ خطایی به مرحله بعد راه پیدا نمیکند.
در پایان فیلمی در خصوص نصب آسانسور را در این لینک میتوانید مشاهده بفرمایید.