شرکت آسانسور Otis
شرکت آسانسور Otis (اوتیس) یک شرکت امریکایی است که آسانسور، پله برقی و رمپ اتوماتیک و تجهیزات وابسته به آن را میسازد، توسعه میدهد و میفروشد. اوتیس به عنوان پیشرو این صنعت، بزرگترین شرکت سازنده تجهیزات جابجایی عمودی متمرکز بر آسانسور، پله برقی و رمپ اتوماتیک است. این شرکت در ساخت آسانسور ایمن پیشقدم بوده و در سال 1852 م (1191 ش) مکانیزم مخصوص قفل شدن درجای کابین (پاراشوت) در هنگام پاره شدن طناب آن را اختراع کرد.
معروف ترین سازه های جهان، نظیر: برج ایفل، ساختمان امپایراستیت، ساختمان اصلی تجارت جهانی، برج وحشت دیسنی لند، برج های دوقلوی پتروناس، برج خلیفه، برج CN، هتل دل کورونادو، ساختمان دمارست (اولین آسانسور الکتریکی)، آسانسور پیزا در برج لیک پوینت و برج اسکایلون از سازههای این شرکت است.
از نظر آماری، اوتیس شناخته شده ترین شرکت حمل و نقل است. تخمین زده شده که هر سه روز یک بار به اندازه جمعیت جهان با آسانسورها، پله برقی ها و رمپ های اوتیس جابجا می شوند. به گفته نشریه United Technologies فقط با آسانسورهای اوتیس جمعیتی به اندازه جمعیت جهان در هر 9 روز جابجا می شوند.
عناوین زیر متعلق به شرکت آسانسور Otis می باشد.
- رتبه نوزدهم شرکت های تقدیر شده دنیا
- رتبه نوزدهم بزرگترین سازنده های امریکا
- رتبه 45 بزرگترین شرکت های امریکا
- رتبه 89 در 500 شرکت بزرگ سهامی عام دنیا
- رتبه 95 بزرگترین شرکت ها در دنیا
- رتبه 149 در بزرگترین شرکت های بین المللی
- رتبه سوم شرکتهای تحسین شده در زمینه هوافضا و دفاع
- از سبزترین شرکت های جهان
- پرافتخارترین شرکت در بخش الکترونیک هوافضا و دفاع با تیم مدیریت کاملا امریکایی
- جزو 300 شرکتی که بیشترین ثبت اختراع در جهان را داراست
- جزو فهرست برترین ها در حفاظت محیط زیست
- هشتمین کمپانی که در جهان تغییر ایجاد کرده است.
تاریخچهای از شرکت آسانسور اوتیس در ایران
از اواخر سالهای دهه 1340 تا سال 1357 قبل از انقلاب، پکیجهای متنوعی از آسانسور وارد کشور شد. از جمله این پکیجها اوتیس آمریکا بود که توسط آمریکاییها و فرانسویها طراحی و نصب میشد. همزمان با نصب آنها برخی از هموطنانمان در کنار آنها به عنوان شاگرد آموزش میدیدند. پکیجهای اوتیسی که تا قبل از انقلاب وارد ایران شده بودند پس از انقلاب توسط این افراد نصب شدند.
سیستم کنترل آسانسورها بیشتر توسط قطعات مکانیکی انجام میگرفت و با تابلوهای امروزی تفاوت زیادی داشت.
ما در زیر برخی از تصاویر موتور گیربکسدار، موتور بدون گیربکس، تابلوهای کنترل و سیستم شناسایی و شمارش طبقات را که قدمت پنجاه ساله دارند به نمایش گذاشتهایم